Verkkopalvelut ja hakukoneoptimointi

Verkkopalveluita tehdään ihmisiä varten ja hakukoneoptimointia verkkopalveluita varten. Hakukoneoptimoinnin ansiosta käyttäjät löytävät etsimänsä verkkopalvelun ja sillä saa myös arvokasta tietoa käyttäjien kiinnostuksen kohteista ja haasteista, joita voi monipuolisesti hyödyntää mm. verkkopalvelun, markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisessä.

Mitä on verkkopalvelu?

Verkkopalvelulla tarkoitetaan verkkoon liitettyä tietojärjestelmän antamaa palvelua. Verkkopalveluita ovat esimerkiksi digitaaliset asiointikanavat, kuten internetin kautta suoritettava pankkiasiointi, verokortin tilaaminen, selaimen sähköpostipalvelut tai sähköinen kaupankäynti.

Verkkopalveluita voidaan jakaa eri luokkiin, joita ovat mm. viestinnälliset verkkopalvelut, operatiiviset verkkopalvelut ja julkiset verkkopalvelut. Viestinnällisten verkkopalveluiden keskiössä ovat teksti, kuvat ja ääni, joihin liittyy vahvasti informaatio ja viihteellisyys. Operatiivisissa verkkopalveluissa voidaan esimerkiksi varata lentolippuja tai siirtää tililtä rahaa toiselle tilille. Julkiset verkkopalvelut ovat julkishallinnon verkon kautta tarjoamia palveluita kansalaisille, yrityksille ja yhteisöille.

Verkkopalveluita voidaan jaotella myös kohderyhmien perusteella internet-, extranet- ja intranet-palveluihin. Internetin käyttö on mahdollista lähes kenelle tahansa, kun taas extranet- ja intranet-palvelut ovat suunnattu vain rajatulle ryhmälle, kuten organisaation sidosryhmille ja työntekijöille.

SEO eli Hakukoneoptimointi – Miksi se on tärkeää?

Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on pyrkiä parantamaan yksittäisen verkkosivun tai kokonaisen verkkosivuston sijoituksia esimerkiksi Googlen hakutulosten luettelossa tiettyjä hakusanoja käytettäessä. Tavoitteena on, että saadaan haluttu verkkosivu hakutulosten kärkeen, jonka avulla verkkosivustolle saadaan mahdollisesti lisää kävijöitä. Nykypäivänä verkkosivut usein suunnitellaan ja toteutetaan nimenomaan hakukoneita ajatellen.

Kun ihmiset haluavat jostain asiasta lisää tietoa, he menevät ensimmäisenä etsimään sitä Googlesta jollakin hakusanalla tai lauseella. Verkkosivuston teknisessä hakukoneoptimoinnissa varmistetaan, että sisältö ja rakenne ovat helposti Googlen ymmärrettävissä. Tätä varten esimerkiksi yrityksen verkkosivustoa varten olisi tärkeää tehdä hakusanatutkimus, jolla selvitetään millaisilla hakulauseilla ja hakusanoilla ihmiset etsivät yrityksen palveluja. Hakukoneoptimointi tulisi myös nykyään ottaa huomioon kokonaisvaltaisesti markkinointia tehtäessä, sillä se on yksi erittäin tärkeä osa yrityksen digitaalista strategiaa. Optimoinnilla voidaan saavuttaa mm. parempaa brändin näkyvyyttä ja mielikuvaa yrityksestä sekä maineen ja asiakaskokemuksen hallintaa verkossa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Verkkokauppa kasvaa vauhdilla

Mobiilisovellukset helpottavat elämää