Verkkopalvelut ja hakukoneoptimointi
Verkkopalveluita tehdään ihmisiä varten ja hakukoneoptimointia verkkopalveluita varten. Hakukoneoptimoinnin ansiosta käyttäjät löytävät etsimänsä verkkopalvelun
ja sillä saa myös arvokasta tietoa käyttäjien kiinnostuksen kohteista ja haasteista, joita
voi monipuolisesti hyödyntää mm. verkkopalvelun, markkinoinnin ja liiketoiminnan
kehittämisessä.
Mitä on verkkopalvelu?
Verkkopalvelulla tarkoitetaan verkkoon liitettyä
tietojärjestelmän antamaa palvelua. Verkkopalveluita ovat esimerkiksi digitaaliset
asiointikanavat, kuten internetin kautta suoritettava pankkiasiointi,
verokortin tilaaminen, selaimen sähköpostipalvelut tai sähköinen kaupankäynti.
Verkkopalveluita voidaan jakaa eri luokkiin, joita ovat mm. viestinnälliset
verkkopalvelut, operatiiviset verkkopalvelut ja julkiset verkkopalvelut. Viestinnällisten
verkkopalveluiden keskiössä ovat teksti, kuvat ja ääni, joihin liittyy vahvasti
informaatio ja viihteellisyys. Operatiivisissa verkkopalveluissa voidaan esimerkiksi
varata lentolippuja tai siirtää tililtä rahaa toiselle tilille. Julkiset
verkkopalvelut ovat julkishallinnon verkon kautta tarjoamia palveluita
kansalaisille, yrityksille ja yhteisöille.
Verkkopalveluita voidaan jaotella myös kohderyhmien perusteella
internet-, extranet- ja intranet-palveluihin. Internetin käyttö
on mahdollista lähes kenelle tahansa, kun taas extranet- ja intranet-palvelut
ovat suunnattu vain rajatulle ryhmälle, kuten organisaation sidosryhmille ja
työntekijöille.
SEO eli Hakukoneoptimointi – Miksi se on tärkeää?
Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on pyrkiä parantamaan yksittäisen
verkkosivun tai kokonaisen verkkosivuston sijoituksia esimerkiksi Googlen hakutulosten
luettelossa tiettyjä hakusanoja käytettäessä. Tavoitteena on, että saadaan
haluttu verkkosivu hakutulosten kärkeen, jonka avulla verkkosivustolle saadaan mahdollisesti
lisää kävijöitä. Nykypäivänä verkkosivut usein suunnitellaan ja toteutetaan
nimenomaan hakukoneita ajatellen.
Kommentit
Lähetä kommentti