Digitaalinen markkinointi liiketoiminnassa

Nykypäivänä lähes kaikki ihmiset ovat jollain tavalla verkossa, joten digitaalisen markkinoinnin avulla yrityksen on mahdollista tavoittaa suurin osa potentiaalisista asiakkaistaan. Menetelmät digitaaliseen markkinointiin kehittyvät kaiken aikaa, joten yrityksen on tärkeää pysyä tässä kehityksessä mukana. Hyvällä markkinoinnilla saavutetaan kilpailuetua ja erotutaan kilpailijoista.

Mitä on digitaalinen markkinointi?

Digitaalinen markkinointi, toisin sanoen digimarkkinointi on yrityksen markkinoinnin osa-alue, joka pitää sisällään kaikkea sähköistä markkinoinnin sisältöä. Digimarkkinoinnin menetelmiä ovat esimerkiksi sosiaalinen media, hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi.

Digimarkkinointi perustuu yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja nykypäivänä digitaalisen markkinoinnin tulisikin olla osana jokaisen verkossa toimivan yrityksen markkinointisuunnitelmaa. Digimarkkinoinnin tavoitteena on lisätä houkuttelevuutta, tavoittaa kohderyhmä ja tuoda yrityksen tärkeimmät viestit kohderyhmän tietoisuuteen. Digimarkkinoinnin avulla yritykset voivat tarkasti kohdentaa markkinointia tietylle kohderyhmälle ja oppia ymmärtämään kohderyhmää paremmin. Tulokset ovat tarkasti mitattavissa ja mainonta on interaktiivisempaa. 

Digitaalisen markkinoinnin menetelmiä

Yrityksiä on useita erilaisia ja niin myös on digimarkkinoinnin menetelmiäkin, joita internetin räjähdysmäinen kasvu on tuonut mukanaan. Yhdelle yritykselle tehokkain menetelmä potentiaalisten asiakkaiden hankintaan voi olla esimerkiksi Instagram-markkinointi, kun taas toiselle yritykselle hakusanamainonta on ylivoimaisesti tehokkain menetelmä tavoittaa se oma kohderyhmä.

Digitaalisen markkinoinnin muutokset ovat nopeita ja uusia innovaatioita syntyy jatkuvasti. Alla on listattuna muutamia menetelmiä, jotka ainakin vielä nykyisellään sisältyvät digimarkkinoinnin sisältöihin.

  • verkkosivustot
  • sosiaalinen media
  • mobiilimarkkinointi
  • sisältömarkkinointi
  • uudelleenmarkkinointi (remarketing)
  • sähköpostimarkkinointi
  • hakusanamainonta
  • ja hakukoneoptimointi (SEO).
Digimarkkinoinnin perusperiaatteet ja toiminta ovat yleensä helposti toteutettavia vaiheita, joissa edetään määrätietoisesti asioita testaamalla ja mittaamalla. Yrityksen kartoittaessaan digimarkkinoinnin tarpeita, on ensin selvitettävä mitä sen avulla yritetään saavuttaa, eli mitä halutaan myydä ja kenelle. 

Lähteet

https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/digitaalinen-markkinointi-kaikkien-kaveri
https://digitaalinenmarkkinointi.info/
https://www.preoni.fi/blogikirjoitus/mita-on-digitaalinen-markkinointi/
https://fi.wikipedia.org/wiki/Digitaalinen_markkinointi
Kuva: https://pixabay.com/fi/

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Verkkokauppa kasvaa vauhdilla

Mobiilisovellukset helpottavat elämää

Verkkopalvelut ja hakukoneoptimointi