#FAME-sovelluksen Lean Canvas, tiimi 3

Helsingin Pasilan Mall of Triplassa sijaitsevan musiikkimuseo Famen kävijämäärät ovat laskeneet koronapandemian myötä. Fame avattiin syksyllä 2019 ja sen kuukausittainen kävijämäärä oli keskimäärin yli 7300 kävijää aina helmikuuhun 2020 asti. Nyt kävijämäärä on enää alle 2000 kävijää kuukaudessa. Fame on asettanut tavoitteeksi 100 000 kävijää vuodessa.

Olemme ideoineet digitaalisen ratkaisun, jolla Famen kävijämäärät saadaan uuteen nousuun ja tavoitteiden mukaisiksi. Innovaatiomme tarkoitus on tuoda Famea tunnetuksi ja parantaa sen löydettävyyttä etenkin nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa. Tavoitteena on myös lisätä nuorten tietämystä suomalaisen musiikin historiasta ja erilaisista musiikin tyylilajeista sekä lieventää perinteisen museon tuomaa kuvaa.

Innovaatiomme #FAME-sovellus tuo museon puhelimeen

#FAME-sovelluksen pääkohderyhmä alussa on nuoret ja nuoret aikuiset esimerkiksi
opiskelijat. Nuoret kaipaavat uudenlaisia digitaalisia kokemuksia ja elämyksiä. Innovaatiomme #FAME-sovellus innostaa ja aktivoi nuoria sekä mahdollistaa nuorten tavoitettavuuden nuorille tutulla tavalla. #FAME on puhelimeen ladattava sovellus, jolla voidaan löytää ja skannata QR-koodeja esimerkiksi museon julisteista, keikkojen mainosjulisteista, flyereista ja erilaisten musiikkiaiheisten nähtävyyksien ympäriltä ympäri pääkaupunkiseutua, tai miksi ei suuremmaltakin alueelta. QR-koodien löytäminen ja niiden avaamat musiikkiin ja museoon liittyvät visat ja tehtävät kasvattavat Fame-pistetiliä. Musiikkimuseon lähellä ja sisällä olevat QR-koodit tietysti kasvattavat eniten pisteitä. Fame-pistetiliä on mahdollista kartuttaa myös sovelluksen musiikkiaiheisten tietokilpailujen kautta, mitä voi pelata esimerkiksi kotoa käsin. Fame-pisteitä keräämällä käyttäjä voi voittaa palkintoja ja päästä top10-listalle, joka on nähtävissä musiikkimuseon screenillä. Tähän liittyykin sovelluksemme slogan ”tuu Famee nii saat Famee!”

#FAME-sovelluksen tavoitettavuus

Pääkohderyhmää lähdetään tavoittamaan mainostamalla sosiaalisessa mediassa kohderyhmän suosimilla alustoilla. Myös somevaikuttajia, muusikoita ja Fame-museon yhteiskumppaneita käytetään markkinoinnissa. Yksi tärkeä mainospaikka on tietysti Mall of Tripla, missä musiikkimuseo Fame sijiatsee. Myös julisteisiin ja flyereihin laitetut #FAME-sovelluksen QR-koodit lisäävät tavoitettavuutta.

#FAME-sovelluksen kustannukset ja tulovirrat

Suurimmat kustannukset tulevat sovelluksen suunnittelusta ja koodaamisesta alustalle sekä käyttöliittymän graafisesta suunnittelusta. Muita kuluja ovat mm. ohjelmistokehitys ja kohdemarkkinointi sosiaalisessa mediassa. Kuluja tulee myös QR-koodien paikkojen suunnitteluun ja niiden viemisestä kohdepaikkoihin sekä tietovisojen suunnittelusta. Tuloja tuo lisääntynyt kävijämäärä ja mahdollinen sovelluksen mainosrahoitteisuus sekä sovelluksen sisäiset ostot.

Innovaatiomme #FAME-sovelluksen Lean Canvas

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Verkkokauppa kasvaa vauhdilla

Mobiilisovellukset helpottavat elämää

Verkkopalvelut ja hakukoneoptimointi